Lempäälän Työväenyhdistys

Työväentalo sisäpihan puolelta.

Lempäälän työväenyhdistyksen syyskokous pidettiin sunnuntaina 26.11 klo 17.00. Kokouspaikkana Työväentalon kahvio. Kahvitarjoilu.

Kokouksessa hyväksyttiin toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2024.

Lempäälän Työväenyhdistys täytti 125 vuotta syksyllä 2021 ja talo  120 vuotta.

Yhdistyksen omistama talo on suojeltu rakennus ja sitä kunnostetaan tarpeen mukaan vuosittain. Rakennus on suosittu juhla- ja tapahtumapaikka.

Yhdistyksen hallitus valitaan joka toinen vuosi.

Näyttämötoiminnan hallinto siirtyi yhdistykselle keväällä 2017.

Lempäälän Työväenyhdistys on perustettu 1896 eli tsaarinajan Suomessa, jolloin vielä olimme Venäjän  alainen suurruhtinaskunta.

Lempäälän Työväenyhdistyksen hallituksen jäsenet 2023 - 2024 ovat:

Tuula Petä­koski-Hult, puheenjohtaja, kansainvälisten asioiden hoita­ja

Mikko Koivuluoma, varapuheenjohtaja

Topi Koiranen

Susanna Leppänen

Juha Tallinen

Maria Vuorma

Fatimah al-Zeiadi

Hallituksen varajäsen 2023 - 2024

Aleksi Saukkoriipi

Yhteystiedot:

Pj. Tuula Petäkoski-Hult 040 5270 997, email:tuula.petakoski-hult(at)lempaala.fi

Vuokraamme yli 100-vuotiasta taloamme juhla-, koulutus- ja harrastustilaisuuksiin.

Varaukset ja tiedustelut Terttu Kivinen ja Reijo Kivinen 044 - 3750 449, Rypyntie 12 37500 Lempäälä. Muut tiedustelut puheenjohtajalta.

Juhlasalin kattoa reunustavat taiteilija Richard Rautojan vuonna 1907 maalaamat taulut. Historiatietojen mukaan taulut kuvastavat sen aikaista historiallista tilannetta (Suomen tavoitteena itsenäistyä Venäjälle alisteisen suurruhtinaskunnan asemasta itsenäiseksi valtioksi valtioiden joukkoon) ja silloisista elinkeinoista (Lempäälässä maanviljely, kalastus ja metsästys sekä kesäasukkaiden palveleminen).

Taulut konservoitiin 2000-luvun alkupuolella ja kustannukset olivat yhteensä noin 68.000 €.

Konservointi oli mahdollista Suomen Kotiseutuliiton ja Lempäälän kunnan investointiavustusten avulla.